b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_Franciscus_en_Sultan_vuurproef.jpg
vier dinsdagavonden
Inleider: Alex van Heusden

In Spanje en Portugal, bekend als al-Andalus, kwam tussen 750 en 1250 een islamitische beschaving tot bloei, die in hoge mate gekenmerkt werd door tolerantie en openheid jegens andersdenkenden, met name Joden en christenen. In het jaar 1219, ten tijde van de kruistochten, vindt er een ontmoeting plaats tussen Franciscus van Assisi en sultan al-Kamil van Egypte.

Na Driestromenland I, periode 325 (Nicea) tot 929 (Kalifaat van Cordoba), is dit het tweede deel van vier bijeenkomsten en gaat over de periode 929-1219. (U kunt deze serie ook volgen wanneer u de eerste serie niet hebt gevolgd.)

dinsdag 25 september, 2,9,16 oktober
20.00 - 22.15 uur
Lutherse Kerk Breda - vergaderzaal (ingang via Stadserf 3)
investering: €50,- (vriendenkorting van toepassing)
aanmelden info@zinsverband.nl

Driestromenland.
Waarom zouden we dat doen - ons hierin verdiepen? Omdat het nodig is. Wat wij nodig hebben, is historische bewustwording en kennis van de geschiedenis. Om tot begrip te komen, om angst en vooroordelen te bestrijden.

In Spanje en Portugal, bekend als al-Andalus, kwam tussen 750 en 1250 een islamitische beschaving tot bloei, die in hoge mate gekenmerkt werd door tolerantie en openheid jegens andersdenkenden, met name Joden en christenen. In steden als Córdoba, Granada en Toledo leefden moslims, Joden en christenen samen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Weliswaar hadden Joden en christenen de formele status van djimmi, tweederangsburgers, wat onder andere inhield dat zij extra belastingen moesten betalen, maar als ‘volkeren van het boek’ ondervonden zij groot respect en konden zij maatschappelijk aanzien verwerven. Córdoba was toen de grootste stad in Europa en het kloppend hart van een uitgestrekt islamitisch rijk. Het was een bloeitijd voor dichters, artsen, filosofen, bouwmeesters en astronomen. Joden en christenen deden volop mee. Een geschiedenis als een parabel voor wat misschien ooit weer mogelijk is.

In deze reeks van vier bijeenkomsten verdiepen we ons in deze geschiedenis onder leiding van Alex van Heusden (bijbelwetenschapper Nieuwe Liefde leerhuis / Ekklesia Amsterdam).