b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_marcus-als-tegenevangelie.jpg
Vijf dinsdagavonden
Inleider: Egbert Rooze

Het ‘evangelie' van Marcus biedt ons een nieuw genre van literatuur: de context van de schrijver en het leven van Jezus werden met elkaar verweven en als actuele boodschap aan de toenmalige lezers aangeboden. We denken dat dit tegenEvangelie ook nu nog actueel is: het legt een verbinding tussen de messiaanse beweging toen en de tegenbeweging tegen de grootmachten nu.

Inleider: Egbert Rooze, bijbelwetenschapper

Dinsdag 19 en 26 februari, 12,19,26 maart 2019
20.00 - 22.15 uur
Lutherse kerk Breda (vergaderzaal - ingang via Stadserf 3)
investering: €55,- (vriendenkorting van toepassing)
aanmelden: info@zinsverband.nl

Het woord evangelie is in oorsprong geen christelijk woord, maar stamt uit de kringen rondom de oppermachtige keizer van Rome: toen 100 000 mensen werden vermoord in de Joodse Oorlog, heette dat bij hen goed nieuws, dus ‘evangelie'. Daarom schreef Marcus een tegenEvangelie, om die triomf van de sterkste aan te klagen, voor eeuwig ingebeiteld in de triomfboog van Titus (zie kaft boek). Marcus' boodschap staat heel bewust in de tegenbeweging. Zo is van in het begin de messiaanse beweging beschouwd: als een gevaarlijke, ondermijnende macht van al diegenen die het recht van de sterkste huldigen.

Dit ‘evangelie' biedt ons een nieuw genre van literatuur: de context van de schrijver en het leven van Jezus werden met elkaar verweven en als actuele boodschap aan de toenmalige lezers aangeboden. We denken dat dit tegenEvangelie ook nu nog actueel is: het legt een verbinding tussen de messiaanse beweging toen en de tegenbeweging tegen de grootmachten nu.