b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_Kerststal_2_-_schalken_-_zinsverband_2019_12.jpg
cultuur-historische lezing door Harrie Schalken

Het ontstaan van het kerstverhaal en de kerststal. Hoe komen allerlei voorchristelijke en Germaanse gebruiken in de kersttradities terecht, zoals kerstbomen, kerstkransen en kribbe. De symboliek in de kerststal en de plaats van de figuren, de opstelling daarbinnen. Ook aandacht voor verdwenen kennis op dat gebied en bij velerlei zaken rondom kerstmis. Tot slot kijken we naar een grafisch aspect: het ontstaan van de papieren, driedimensionale kerststal.

Datum      Dinsdag 17 december 2019
Tijd          20.00 – 22.00 uur
Lutherse Kerk, Veemarktstraat 11 Breda
Toegang   € 5,-
AANMELDEN NIET NODIG

Voor en na de lezing kunt u een bezoek brengen aan een expositie van een aantal papieren (dus grafische, gedrukte) pop-up-kerststallen uit de collectie van het grafisch museum, waar zich 150 van die papieren stallen bevinden van 1775 tot heden: een van Nederlands grootste collecties. Kerstafbeeldingen uit het verleden, sommigen ca. 600 jaar oud.

Harrie Schalken is graficus, drukker en dichter en al vele jaren de drijvende kracht achter het Grafisch Museum In den Groenen Zonck in Wouw.