Bergrede.jpg

zes woensdagavonden

Inleider: dr. Egbert Rooze
(protestants theoloog en bijbelwetenschapper)

De valkuil van Bijbelse ethiek is dat je teksten van meer dan 2.000 jaar oud te makkelijk overzet in deze tijd. De context is daarom van ultiem belang, ook wat de Bergrede betreft. Het veralgemenen van bepaalde ethische houdingen is wellicht ook een valkuil: Is geweldloosheid altijd verdedigbaar vanuit de Bijbel? Of is deze Bijbel redelijk wendbaar in zijn benadering van ‘geweld’? De zaligsprekingen aan het begin van de Bergrede zullen ons zeker een leidraad zijn.

In een leerhuis van 6 woensdagavonden gaan we de Bergrede en haar ethiek bestormen. Ook de taal en theologie van Mattheüs gaan we de eerste keer nader bekijken.

Data:          5, 12 en 19 februari, 4, 11 en 25 maart 2020
Tijd:           20.00 – 22.15 uur
Locatie.     Lutherse Kerk - ingang stadserf 3 - vergaderzaal boven
Deelname €60

Aanmelden noodzakelijk: klik hier om aan te melden

De valkuil van Bijbelse ethiek is dat je teksten van meer dan 2.000 jaar oud te makkelijk overzet in deze tijd. Voorbeeld: Jij zult geen rente berekenen op je broeder (Lev.25,36). Is dat zo, beste vrienden, beste banken, beste deurwaarders? De context is daarom van ultiem belang, ook wat de Bergrede betreft!

De zaligsprekingen aan het begin van de Bergrede zullen ons zeker een leidraad zijn. We pikken ook de ‘zaligsprekingen’ mee waar wij nú in geloven: Gelukkig de mensen die zich verweren kunnen, want niemand zal over ze heen lopen. Gelukkig de mensen die hard kunnen zijn en ‘nee’ kunnen zeggen, want zij houden veel voor zichzelf over (W.R. van der Zee).

U bent vrolijk uitgenodigd om mee uitgedaagd te worden!