b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_Sagrada_-_Jezus_hoofd.jpg
Zeven teksten en negen pianowerken

door Jetje van Wijk en Franck Ploum

Uitvoering van het pianowerk ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz’ van J. Haydn.  Tussen de negen muziekstukken worden in totaal zeven korte meditaties gehouden.

Wanneer     Donderdag 9 april 2020
tijd              20.00 uur.  (tot 21.30)
locatie        Lutherse Kerk Breda
Entree.       vrije gave
aanmelden niet nodig

Oorsprong
Die Sieben letzten Worte unseres Erlosers am Kreuz was een van de laatste composities van J. Haydn (1732-1809). Hij schreef deze in opdracht van de aartsbisschop van Cadiz die zeven contemplatieve muziekstukken wilde, na zeven korte meditaties over de laatste woorden van Jezus aan het kruis. Op Goede Vrijdag was alles in de kerk met zwarte kleden bedekt, er was slechts één lichtpunt, de bisschop gaf zijn korte preek en de muziek begon...

Franck Ploum (theoloog en freelance journalist) en pianist Daan Boertien zullen proberen deze rite te doen herleven.

De compositie

van Haydn kan beschouwd worden als de intieme tegenhanger van Bach´s Mattheüs Passion. Kenmerkend voor het werk van Haydn is de toon, die in tegenstelling tot de zwaarte van het werk van Bach, in alle lichtheid en openheid al vooruitkijkt naar wat komen gaat: Pasen, het nieuw leven. Haydn’s muziek is verwarrend. De woorden roepen een onmiddellijk beeld op van pijn en lijden. Maar de muziek, hoewel geschreven voor de donkerste dag van het jaar, de dag dat Christus sterft, focust niet alleen op de zwaarte maar geeft ruimte aan licht. Ze weet op wonderbaarlijke wijze voorbij het beeld te geraken van uiterste donkerte en wordt een directe opening naar het ongrijpbare.

De teksten

De korte meditaties, geschreven en gesproken door Franck Ploum, geven richting aan de zeven laatste woorden van Jezus. Ze geven duiding, zonder de ommuren. Ze omschrijven zonder ze vast te leggen. Hierdoor bieden ze de toehoorder de gelegenheid om eigen gedachten, lijden, duisternis en licht, geloof en twijfel de ruimte te geven.