VerbrokenVerbinding.jpg
Over de relatie Jodendom en Christendom

Inleider: Alex van Heusden

Jodendom en christendom: dat zij een gemeenschappelijke oorsprong hebben, is genoegzaam bekend. Dat zij geleidelijk aan uit elkaar groeiden en halverwege de tweede eeuw alle banden werden verbroken, is een opvatting die nog altijd door velen wordt gekoesterd. Maar de wind begint uit een andere hoek te waaien.

Er rijzen nieuwe inzichten rond de vraag naar de verhoudingen tussen messiaanse ecclesia en rabbijnse scholen in de eerste vier, vijf eeuwen van de gangbare jaartelling. Over hoe zij hun identiteiten ontwikkelden door zich nu eens aan elkaar te spiegelen dan weer tegen elkaar af te zetten. De evaluatie van die historische processen verlopen van ‘The Parting of the Ways’, het uiteengaan der wegen, naar ‘The Ways that Never Parted’, de wegen die nooit uiteengingen, en alle denkbare nuances tussen die twee in.

We lezen vroegchristelijke en rabbijnse teksten over de ontwikkelingen tegen het einde van de eerste en in de tweede eeuw.

Data               Dinsdagen 15, 22, 29 september en 6, 13 oktober 2020
Locatie          Lutherse Kerk Breda
Tijd                 20.00 – 22.00 uur
Kosten           €60,- (incl. syllabus, koffie/thee)