b_320_0_16777215_00_images_nieuwsbrief_paulus_mozaik.jpg

Leergang Bijbel - jaar 6

Het zesde leerjaar van de Leergang Bijbel staat in het teken van 'De brieven van Paulus'.
Bijbelwetenschapper Alex van Heusden neemt ons in 10 collegemiddagen mee in het denken en in de beweegredenen van Paulus.

Datum   vanaf 3e vrijdag van september maandeljks  (10 middagen)

Sja’oel-Paulus was als jongeman een Farizeeër, aanhanger dus van een Joodse beweging. Hij was zelfs een geradicaliseerde Farizeeër, een ‘ijveraar’, die ertoe overging aanhangers van de messiaanse Jezusbeweging actief te vervolgen. Totdat hij tot een ander inzicht kwam en ‘gezondene’ (Grieks: apostolos) werd van Jezus Messias.

Welke zaak diende hij vanaf toen? Welke les wilde hij leren en aan wie? Dat er een toekomst is voor allen die nu gebukt gaan onder het slavenjuk van Rome, de Jood én de Griek. En dat die toekomst besloten ligt in de naam Jezus Messias. Hij meende dat de Schriften Israëls daarvan getuigden, van die mogelijke bevrijding, voor Jood en Griek. In deze richting wenste hij de Joodse Schrift te ontsluiten, voor Jood en Griek. Bevrijding wereldwijd voor alle mensen.

De zeven brieven die hij schreef zijn de oudste, bewaard gebleven documenten van de vroege messiaanse beweging in naam van Jezus.

Ook wanneer u eerdere leerjaren niet hebt gevolgd kunt u deelnemen aan deze nieuwe reeks.

Datum   vanaf 3e vrijdag van september maandeljks  (10 middagen)
tijd        13.30 - 17.30 uur
Locatie  Lutherse kerk Breda
kosten  €350,- (incl. syllabus / koffie en thee)