b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_moskee.jpg

5 bijeenkomsten

Inleider: Alex van Heusden

De islam wordt door velen ervaren als een bedreiging, als een vreemde eend in de bijt van de westerse samenleving, een aanslag op onze cultuur, op onze ‘Joods-christelijk-humanistische erfenis’. In dit leerhuis gaan we ons verdiepen in de historische context waarin de islam is ontstaan en vorm kreeg. Wat weten we over Mohammed en wat niet?

En de Koran - wat is dat voor boek? De relatie met Joden en christenen, de ‘mensen van het boek’ - hoe zag die eruit? De familie- en stammenstrijd rond de opvolging van Mohammed- hoe verliep die? De Arabische veroveringstochten na de dood van Mohammed met als uitkomst een nieuw imperium, eerst onder de dynastie van de Oemajjaden in Damascus, vanaf 750 onder de Abbasieden in Bagdad: wat waren de gevolgen voor de overwonnen volkeren?

We lezen en bespreken oude bronteksten (in vertaling) en vragen ons af hoe dit alles vandaag de dag nog doorwerkt. Indachtig de woorden van Arnon Grunberg uitgesproken op 4 mei 2020: ‘Wie zijn verleden niet kent, is niet zozeer gedoemd het te herhalen, als wel gedoemd niet te weten wie hij is.’

Data          dinsdag 27 september, 4,11, 18 en 25 oktober 2022
Tijd           20.00 - 22.15 uur